Blyde River Canyon - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Jillian Heijden - WaarBenJij.nu Blyde River Canyon - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Jillian Heijden - WaarBenJij.nu

Blyde River Canyon

Blijf op de hoogte en volg Jillian

29 September 2016 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Lentedag, de dag waarop de lente uitgebreid wordt gevierd. Het koude weer, wat overigens maar voor 2 maanden is, is dan voorbij en vanaf nu wordt het alleen maar beter. Deze dag wordt gezien als een soort van feestdag en de school is dan ook gesloten. Tijdens deze dag zijn er overal evenementen. Ik ben dan ook samen met klasgenoten en exchange studenten naar een festival in de botanische tuinen in Pretoria geweest. Perfect weer, Afrikaanse muziek en goede sfeer zo beter kun je het niet hebben.

Een klasgenoot had mij en een huisgenoot uitgenodigd om bij haar thuis te komen eten. Groot huis, grote tuin met zwembad en maar liefst vijf honden op het terrein. De ouders vinden het leuk om te koken en hadden dan ook erg hun best gedaan. Allemaal traditionele gerechten namelijk: brood met knoflook, gebakken brood met kaas en uien erin verwerkt, pap en natuurlijk kon het vlees op de braai niet ontbreken. Het kampvuur was het perfecte einde van de avond.

Een ander weekend zijn we naar de Blyde River Canyon geweest. Dit natuurgebied ligt op ongeveer vier uur afstand. Het is een prachtig natuurgebied, staat eigenlijk bekend om de drie bergen naast elkaar de 3 gezusters. Hier hebben we een wandeling gemaakt en zijn we naar verschillende uitzichtpunten geweest. De uitzichtpunten zijn verschillende plekken met watervallen, een meer en daarnaast bergen en rotsen.

De Afrikaanse regering heeft een week geleden aangekondigd dat het collegegeld met acht procent omhoog gaat. Op de universiteit wordt er dan ook flink geprotesteerd. Er zijn dan ook een aantal rellen op de campus geweest en op dit moment is het daar niet veilig. De universiteit heeft besloten om de campus te sluiten. Dit is nu sinds afgelopen woensdag. Deze week is de school ook dicht en daarna is de vakantie. De bedoeling is dat de lessen weer starten op 10 oktober, in de hoop dat de situatie een beetje is gesust. Maar persoonlijk denk ik dat de demonstraten zo weer opnieuw kunnen beginnen want er is niemand die ze tegenhoud. Iedereen laat het gewoon gebeuren. Maar elk nadeel heeft zijn voordeel, veel tijd om te relaxen. Aangezien het volgende week vakantie is ga ik een roadtrip maken langs de oostkust. Uiteraard laat ik weten hoe het is geweest in mijn volgende verslag.